Observation

Idag fick vi en något flummig uppgift, den var dock väldigt underhållande!
Vi skulle sätta oss på en offentlig plats i en timme och observera samt skriva det vi såg och tänkte.
Jag, Johan och Gabbie bestämde oss för att sitta på ett fik nere i stan (efter att jag, Li, Johan och Erik ätit tacobuffé på Salt & Peppar). 
Mina observationer resulterade i en, låt oss säga, berättande text och en rimmande dikt / vers / flumm. 
Uppgiften var bara en övning så den skulle inte betygsättas eller ges respons på så den var väldigt fri.
Här följer resultaten av en timmes observationer, läs ni som orkar (jag bloggar så sällan så nu jädrar har ni att läsa!):

Kaffedoften fyller kaféet och den lugna lounge-musiken spelas lugnt i bakgrunden. Utanför vandrar en äldre man med tjurig uppsyn fram och tillbaka, det verkar som han letar efter något. Det mustaschprydda ansiktet flackar fram och tillbaka tills han finner sitt mål, en till synes jämnårig dam. Mannens pikétröja drar blickar till sig från alla möjliga håll. Regnbågens alla färger och nyanser sammantryckta i diverse mönster, ingen modebloggare i världen skulle godkänna detta horribla plagg. En kort, grå rock döljer det mesta av modemissen, synd bara att mannen inte har vett nog att knäppa rocken. 

 

Jag kommer på mig själv med att nästintill missa munnen när jag försöker dricka kaffe ur det höga glaset, vilken tur att jag inte fick det i knät. Klasskamraterna som halvligger i soffan mittemot flinar åt min tabbe, nåväl, jag undvek att spilla i alla fall. 

 

När man sitter här på “Barista” och tittar ut på de gamla stenbyggnaderna förstår man verkligen innebörden av namnet “Stenstaden”. Varierande sentenser klär byggnaden framför mig. “Ty det som den ena förnöja kan, ej lyckas lika behaga en ann” lyckas jag tyda fram efter några försök. Typografiskt tilltalande? Ja, jo, kanske lite. Läsbart? Ha! Ytterst tveksamt. Jag försöker lokalisera mannen jag följde tidigare men ack, han och hans kavaljer är som bortblåsta. Tusan också, han såg ju så lustig ut!

 

Medan jag spanar efter nya offer att observera kommer en anställd på kaféet in och tar mitt glas. Nog för att kaffet blivit lite ljummet men jag var inte klar. Jag suckar djupt, detta är inte min dag... Först spiller jag nästan ut mitt kaffe i knät på mig själv, sen försvinner mitt offer och nu även mitt kaffe! Dagen kan inte bli vä... Fan! Chokladbullen på golvet. Jag skulle aldrig gått upp ur sängen idag.

 

Jag spanar omkring och ser att vi är totalt sex jour-08 elever på samma kafé. Könsfördelningen ligger på 50/50, 2 rödhåriga killar, 2 blonda tjejer, en blond kille och en brunhårig tjej. Svart är det genomgående färgtemat för dagen. Ungefär som jag känner mig inombords just nu, utan kaffe, chokladbulle och observationsoffer. Det är fint väder ute i alla fall, alltid något. 


Och så den rimmande saken:

Utanför kaffedoftens hem vandrar folk förbi Storgatan 12,

det ligger diverse skor och väskor på kaféets golv.

Musiken är av en smått suspekt lounge-liknande art,

personerna bakom mig för en diskussion vars ämne är ganska uppenbart.

Ett gäng unga killar som pratar om olika tjejer,

“Har du sett hennes hylla? Shit, det är grejer!”

 

Framför mig sitter två klasskamrater med pennan i högsta hugg,

med läppstift, ögonskugga, rouge och jobbig lugg.

Mannen som går förbi ser ut att vara helt bakom flötet,

han börjar tala, jovisst, han är från götet.

En hel hop kvinnor av hög kvalité gör en förstummande entré,

med så mycket smink och botox, kan de ens le?

 

Musiken övergår till Svensk Stockholmsrapp,

två små barn snubblar ner för kaféets trapp.

Jag kommer på mig själv med att sakna Sibbarps strand,

men ack, här sitter jag, fast i Norrland.

Nåväl, jag är här för att utveckla mitt sinne,

men jag kommer aldrig släppa Malmö ur mitt minne!

 

Husen utanför ger verkligen sken för sitt namn,

de påminner nästan lite om gamla hus i Köpenhamn.

Mina kära klasskamrater som sitter här intill,

de konstaterar att det inte är speciellt gott med sill.

Det var då ett spännande ämne att diskutera nu,

själv har man ätit sill sen man var sju,

annars fick man ingen snapps.

 

Peace out y'all!


Kommentarer
Postat av: Camilla

Vad fiiiiiiiiiiiiiint skrivet. :P

Postat av: gabbie

Vem är den överambitiösa i vår klass?!?! :p

2008-10-16 @ 10:49:36
URL: http://gabriellakarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback