Att läsa kroppsspråk...

...är enligt vissa en exakt vetenskap, men rör sig alla verkligen likadant i takt med deras känslor?
Finns det ett bestämt rörelsemönster?
Blir vi uppfostrade i detta mönster?


På t.ex. en dejt så sägs det vara lätt att tolka ifall personen man träffar tycker att man är trevlig, snygg, rolig etc. Men hade inte alla varit lugna på dejter då? Nervrositeten hade väl inte varit något problem?
Redan där har vi ett klart bevis på att det inte finns något specifikt rörelsemönster.
Jag menar, vem är inte nervös inför en dejt?
Det är absolut inget fel på mitt självförtroende, men jag blir ändå lite nervös.
Vissa rörelser gör vi säkert i ett specifikt mönster efter känslor, t.ex. att pilla sig i håret om man blir nervös
eller att trumma med fingrarna i bordskanten då vi är rastlösa eller otåliga. Men att det skulle finnas utförda undersökningar inom kroppspråk är för mig en stor överraskning, är inte rörelser väldigt personliga?


Att vi skulle röra oss efter våran uppfostran eller efter influens av våra föräldrar/mentorer är troligare enligt mig. Jag kan känna att jag ibland gör en rörelse som är väldigt speciell för t.ex min far eller mor. Detta är i och för sig  mestadels när jag pratar om något som jag känner starkt för eller är väldigt engagerad i. Passionsrörelser (och då menar jag inte passion i en sexuell mening) är kanske tydligare. Är det därför man lägger märke till det? Är det kanske därför jag tycker att kroppsspråket inte är en vetenskap, jag kanske inte kan läsa rörelser?

                                                                                                                                                                            Pusshajj


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback